-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10920 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا درويشها نجس اند يا پاك؟ و ميتوان با آنها رابطه برقرار كرد و با آنان دوست شد؟

ابتدا فتواي فقها در اين باره را ذكر ميكنيم:

مرحوم سيد در عروة الوثقي ميفرمايد: اشكال ينيست در نجس بودن غلاة (كساني كه درباره ائمه(ع) غلوّ و زياده روي ميكنند، مثلاً ميگويند علي(ع) خدا است يا مظهر ذات خدا است يا روح خدا در او حلول كرده) و خوارج (كساني كه عليه امام خروج ميكنند مانند خوارج نهروان) و ناصبيها (كساني كه دشمني با اهل بيت دارند و به ائمه دشنام ميدهند).

امام خميني(ره) در ذيل اين مسئله ميفرمايد:

اگر غلوّ و خروج، مستلزم انكار خدا و پيامبر يا ضروري دين بشود نجس ميباشد و الاّ نجس نيستند.(1)

پس از نظ رفقهي اگر درويشان، علي (ع) را خدا بدانند، نجس ميباشند.

اگر درويشان علي(ع) را خدا ندانند، بلكه او را مظهر صفات خدا بدانند ولو در اين عقيده افراطي باشند؛ يعني غلوّ كنند، به فتواي امام(ره) پاك ميباشند و اگر مشكوك باشند؛ يعني شك كنيم كه آيا آنان علي(ع) را مظهر ذات خدا ميدانند يا مظهر صفات خدا؟ پس از تحقيق در موضوع حك، معلوم ميشود، ولي با شك آنان را پاك محسوب ميكنيم.

دهخدا در لغت نامه ميگويد:

علي اللهي به كسي ميگويند كه علي را خدا گويد و قايل به الوهيت علي بن ابي طالب(ع) است و نام يكي از فرق غلاة شيعه است و آنان را در نقاط مختلف به نامهاي ديگر، چون نصيريه، اهل حق و غيره نيز خوانند منشأ آنان: درباره اصل و ريشه علي اللهيان آرا و نظرات مختلفي است كه مهمترين آن اين است كه آنان را يك فرقه سياسي ميدانند كه ايرانيان متعصب براي انهدام بنيان اسلام اين فرقه را تشكيل دادهاند و بعضي اجداد آنان را مسيحي و يا ارمني و آسوري ميدانند، اما خود اهل حقّ ميگويند: كه فرقهاي از ريشه اثنا عشريه و يكي از هفت سلسله عرفا به شمار ميآيند و در عين حال ميان خود و متصوفه تفاوتي قايلند چه متصوفه بيشتر معتقد به وصولند، ليكن علي اللهيان معتقد به سلوك هستند نصيريه علي را مظهر تام و تمام حق لذاته ميدانند، ولي به عقيده ما علي مظهر تام و تمام صفات خدا است.(2)

ولي چه آنان را پاك بدانيم يا نجس، خوب است با آنان زياد تماس نداشته باشيم چون انحرافات اخلاقي و ديني به دنبال دارد.

پي نوشتها:

1. عروةالوثقي، ج 1، ص 68، مسئله 2.

2. لغت نامه دهخدا، ج 10، ص 14255.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.